IMPLEMENTAREA TERAPIEI COGNITIV COMPORTAMENTALE APLICATE LA COPII CU AUTISM ȘI ÎNTÂRZIERE ÎN DEZVOLTAREA LIMBAJULUI partea 1

  • 2021-05-01
  • 100 vizualizari
  • Anda BĂCANU, Mirela BÎRSAȘTEANU

DELIMITARI CONCEPTUALE

Retardul verbal/înârzierea în dezvoltarea limbajului este un concept complex, în cadrul tulburărilor de limbaj, care înglobează toate formele de nedezvoltare ale limbajului, ca dezvoltarea lentă în evoluția sa, sub nivelul mediu sau cel mult minimal, raportat la standardele vârstei cronologice specifice normalitații. (Emil Verza,2003)

Prin urmare, retardul verbal constă într-un decalaj înregistrat la nivelul general al achiziției limbajului în raport cu evolutia normală vis-a-vis de varstă.

 

PE CE FOND APARE RETRARDUL VERBAL?

Pe fondul deficienței mintale sau senzoriale

Pe fondul disfuncționalității organice

Pe fondul unui mediu socio – cultural neadecvat care nu stimulează dezvoltarea limbajului

În condițiile normalitații psihice

 

Simtomatologia întârzierii in dezvoltarea limajului
 

1.VOCABULARUL LIMITAT

Constă în folosirea unui număr redus de cuvinte

- copil tipic primele cuvinte 10-12 luni

- copilul cu retard verbal, ele apar in jurul varstei de 2 ani sau mai târziu

Construcția limitată la nivelul  propozițiilor

- la copilul tipic – reușeste construcția unor propoziții de la 12-15 luni

- copilul cu retard verbal – la 3 ani, iar atunci sunt formulate prin alturarea a 2-3 cuvinte fără a folosi cuvinte de legatură.

 

2. ÎNȚELEGEREA LIMITATĂ

Apar dificultăți, însă uneori ei întelg din contxt, însă dificultatile sale se pot sesiza ușor în cazul cand aude cuvinte abstract-generale, când este pus in situatia de a descifra intelesul figurativ al unor cuvinte, al metaforelor, al cuvintelor cu mai multe întelesuri.

 

3. EXPRIMARA DEFICITARĂ

Se concretizează în dificultațile acestuia de a emite corect toate sunetele limbii, atat in mod izolat, cat mai ales in cuvinte.

Perioada in care se consideră că dificultățile de pronunție sunt de natura fiziologică și se pot corecta de la sine este pana în jurul vârsei de 3 - 3 ani jumatate, după acestă vârsta se consideră a fi vorba despre dislalie propriu-zisă.

 

Retard verbal propriu zis
Retard verbal ca simptom
 
La copii tipici – care nu au și alte tulburări asociate în afara celor de limbaj vom vorbi despre un retard verbal propriu-zis/ întârziere în dezvoltarea limbajului.
 
La copii cu autism - apare un retard verbal, însă acsta este privit ca un simptom alaturi de celelalte manifstări care dereglează întreaga activitat psihică a subiectului.
 
Din aces cauza există o confuzie in ceea ce priveste diagnoza diferențială la o vârtă preccoce, pana la un punct simtoatologia lor fiind asemanatoare pe palierul  vorbirii.

 

ÎNTÂRZIERE VERBALA
COPIL TIPIC – COPIL CU AUTISM
 

Copilul tipic – înârziere verbala (3-5 ani)

1.VOCABULAR EXPRESIV
-Poate denumi cel puțin obiectelor familiare
-Are capacitatea sa definesca rațional concepte, chiar daca uneori exprimarea este lacunară
 
2. INTERESUL PENTRU SUNETE ȘI  FUNCȚIONALITATEA LIMBAJULUI
-În joc poate să-și modeleze voacea pentru a imita anumite personaje
-este curios, pune întrebari despre cuvintele al căror sens nu le cunoaște, chiar daca exprimarea sa este greoaie si de cele mai multe ori este afectată și pronunâia sunetelor
 
3. ABILITĂȚILE DE LIMBAJ RECEPTIV
- Are capacitatea să arate și să identifice obiecte, acest palier nefiind afectat intr-o masură foarte mare
 
4. ABILITATEA DE CONVERSAȚIE
- Poate pune întrebări simple despre o temă ce-i stârnește interesul, însa strctura gramaticală și topica frazării sunt deficitare intr-o foarte mare măsură
 
Copilul cu autism – întârziere verbala(3-5 ani)
 
1.VOCABULAR EXPRESIV
-Toate noțiunile pe care le-a acumulat despre obiectele din mediu sunt predate structurat
-Nu poate face deducții si nu are capacitatea de a defini un cuvânt sau un cocept
 
2. INTERESUL PENTRU FUNCȚIONALITATEA LIMBAJULUI
-De cele mai multe ori vocea este lipsita de intonație, vorbirea fiind liniară, facând cu greutate diferenâierea vocii atunci când face o afirmație spre deosebire de atunci când pune o întrebare
- Când nu înțelege un cuvănt nu are curioziitatea de a-i afla sensul

 

3. ABILITĂȚILE DE LIMBAJ RECEPTIV
- La început nu are capacitatea de  indica nici măacar ceea ce –si dorește, folosind plânsul cu precadere sau ducand un adult către obiectul pe care-l vrea.
 
4. ABILITATEA DE CONVERSAȚIE
- Nu are capacitatea și interesul de a pune întrebări sau de a lega o conversație cu sens din poprie inițiativă, iar dacă o face, întrebările pe care le pune au fost lucrate structurat foarte intens în prealabil
 

CONCLUZII

În concluzie copilul tipic cu întârziere în dezvoltarea limbajului are curiozități, găsește funcțională comunicarea, își poate modela vocea și poatea avea o intonație potrivită în funcție de contextul dat, însă ceea ce este afectat este nivelul acizițiilor verbale, care este mult mai scăzut comparativ cu al unui copil dezvoltat normal din punct de vedere al limbajului și comunicării, de asemenea sunt afectate topica frazării  și structura gramaticală, iar în cele mai multe dintre cazuri și pronuția sunetelor este una deficitară.

 

În  ceea ce privește copilul cu autism – pe lângă toate aspectele care sunt menționate a fi afectate și la copilul cu retard verbal, la acesta mai sunt afectate următoarele paliere:

- Rationamentul

- Jocul simbolic

- Limbajul receptiv

- Dezvoltarea conceptului de sine

- Aptitudinile interpersonale

- Noțiunil abstracte

 

Așadar, retardul verbal/ întârzierea în dezvoltarea limbajului poate să apară atât pe fondul normalității psihice cât și ca un simptom în autism, însă tabloul clinic este diferit de la un caz la altul.