METODE DE A NE AJUTA COPILUL CU AUTISM

METODE DE A NE AJUTA COPILUL CU AUTISM
  • 2018-07-08
  • 513 vizualizari

Ținând cont de nevoile pe care le are copilul cu autism, metodele de intervenție pot fi personalizate, adaptate specificului său. Iată câteva informații despre terapii și cele mai eficiente intervenții.
Copiii cu autism au nevoie de intervenție precoce pentru recuperare sau îmbunătățirea abilităților, cele mai eficiente fiind tehnicile terapiei cogniv-comportamentale aplicate, cunoscute sub denumirea de „terapie ABA”.
 
De asemenea, copiii pot fi integrați și în grupuri de socializare, lipsa jocului și a interacțiunii cu copii de vârstă apropiată regăsindu-se ca principale manifestări.
 
Cum se aplică terapia ABA
 
Terapia ABA are ca obiectiv îmbunătățirea și înțelegerea comportamentului, diminuarea comportamentelor problematice (indezirabile) și stimularea celor dezirabile. Este o metodă complexă care ne ajută să înțelegem diferite aspecte în ceea ce privește nevoile copilului putând astfel sa punem bazele unei intervenții personalizate.
În cadrul terapiei se pune accent pe dezvoltarea tuturor ariilor, de la autoservire, la motricitate, limbajul receptiv – copilul diagnosticat cu autism cu greu învață din mediu, astfel că trebuie ajutat să achiziționeze toate conceptele.
 
Dacă pe un copil neuro-tipc nu îl învățăm niciodată structurat conceptul de scaun, spre exeplu, întrucât acesta a văzut și a auzit în numeroase rânduri acest concept, pe copilul diagnosticat cu autism trebuie să îl învățăm stucturat toate aceste concepte, atât în limbajul receptiv (să le arate) cât și în cel expresiv (să le numească).
Totodată, în cadrul procesului de terapie se pune accent pe abilitățile de converație, de responsabilitate, abilități interpersonale, joc simbolc, jocul colectiv și integrarea copilului în grup, la grădiniță și școală.
 
De asemenea, se intervine și pe latura compotamentelor disruptive, problematice – indezirabile, se stabilește funcția acestora (de exemplu, un copil poate țipa pentru a primi atenție, pentru a evita o sarcină sau țipatul poate fi o autostimulare pentru el), se măsoară frecvența acestor comportamente, iar ținând cont de funcția acelui comportament se stabilește un plan de interveție care trebuie respectat de toată echipa, dar și de părinți. Aceștia vor deveni co-terapeuți pentru rezultate cât mai bune.
Acest tip de terapie se poate face într-un centru specializat în domeniul analizei comportamentale aplicate sau la domiciuliul copilului.
Terapia poate fi susținută de către o întregă echipă, formată dintr-un coordonator (acreditat BCBA) care concepe planul de intervenție personalizat și coordonează echipa de terapeuți. Lor li se pot alătura atât logopedul cât și alți specialiști.
 
Durata și rolul programului de terapie
 
Terapia este un proces continuu de învăare i modelare comportamentală. Durata intervenției diferă de la un copil la altul, în funcie de mai muli factori: diagnosticul copilului, potenialul de dezvoltare, vârsta de la care începe terapia, numărul orelor de intervenie, implicarea familiei i profesionalismul echipei.
Fără implicarea într-un program de terapie, simptomele autismului devin din ce în  ce mai severe pe măsură ce copilul crește.
 
Programul de terapie nu trebuie să se axeze exclusiv pe terapia ABA, acesta poate cuprinde logopedie, kinetoterapie, grupuri de socializare în care copilul să fie învățat să descopere tainele jocului și mai ales să fie ghidat să pună în practică ce a învățat in terapia „unu la unu” (el alături de terapeutul lui).
 
Nu în ultimul rând, aceste grupuri de socializare unde sunt cuprinși între 5-7 copii cu abilități asemănătoare din punct de vedere cognitiv și al dezvoltării limbajului, sunt un ajutor în trecerea de la terapia unu la unu, la grupul de grădiniță sau școală unde cerințele sunt mai complexe, iar numărul de copii mai mare.
 
În cadrul Asociației Bright Future For Every Child specialiștii în domeniul psihologic, terapeutic și logopedic oferă servicii de evaluarea psihologică și logopedică, terapia ABA, asigurată de psihologi, analiști comportamentali cu o vastă experiență, terapie logopedică, atât pentru copii neurotipipici, cât și pentru copii cu diagnostic de ADHD, autism, sindrom Down, întârziere în dezvoltarea limbajului sau alte tulburări asociate.
 
Asociația formează grupuri de socializare și arte, în care copiii sunt ajutați să se integreze mai ușor în colectivitate și să-și exprime creativitatea prin arte.
Există și grupuri de antrenament intelectual, pregătire pentru grădiniță sau școală. În aceste grupuri sunt incluși câte 4-6 copii, încadrați în funcție de dezvoltarea cognitivă și verbală. Grupul este împărțit în mai multe module după cum urmează: modulul de dezvoltarea a memoriei, modulul de de dezvoltare a atenției, modulul de dezvoltare a imaginației și creativității, modulul de dezvoltare a gândirii.
 
Totodată, sunt formate și grupuri de dezvoltare personală care îl ajută pe copil să capete încredere în sine, să-și exprime emoțiile pozitive, sa gestioneze conflictele și emoțiile negative.
 
De Anda-Bianca Băcanu, logoped și psiholog
Președinte Asociația Bright Future For Every Child
 
De Mirela-Andreea Bîrsășteanu, logoped și psiholog
Președinte Asociația Bright Future For Every Child
 
brightfutueforchilds@yahoo.com
Tel.: 0766.921.979 / 0767.832.903
www.brightfutureforeverychild.ro
 
https://psychologies.ro/anchete-si-dosar/metode-de-ne-ajuta-copilul-cu-autism-2168115